معرفی کتاب تحلیل موج های الیوت در بازار سرمایه

معرفی کتاب تحلیل موج های الیوت در بازار سرمایه

()

     یکی از مباحث پایه ای و بسیار مهم در تحلیل تکنیکال مبحث تئوری امواج الیوت است. آقای رالف نلسون الیوت، بین سال های 1937 تا 1948، تئوری خود را مبنی بر اینکه: بازار در بیشتر مواقع ابتدا در 5 گام به سمت هدف اصلی خود و سپس در 3 گام در خلاف جهت حرکت می کند، ارائه کرد. افراد بسیاری تلاش کردند این تئوری را ارائه کنند و کتاب های بسیاری در این زمینه نگاشته شد، اما هیچ کدام موفق به ساده سازی و قابل فهم تر کردن موضوع نشدند.

مشخصات کتاب

عنوان کتاب

تحلیل موج های الیوت بازار سرمایه

عنوان اصلی

Elliott Wave Principle: Key to Market Behavior

مولف

محمد شعبانی (نیما آزادی)

مترجمان

ابراهیم صالح رامسری، سینا محامی

ناشر

کهکشان دانش، آراد کتاب

زبان

فارسی

شابک

9786001860485

رده‌بندی دیویی:

332.64

رابرت پریچر: برترین ارائه کننده مبحث امواج الیوت

       آقای رابرت پریچر، تحلیل گر بسیار معروف و سرشناس دهه 1980 که در آن زمان در تلویزیون آمریکا پیش بینی ها و تحلیل هایش براساس امواج الیوت را ارائه می کرد، کتاب تحلیل موج های الیوت در بازار سرمایه را تدوین نمود. این کتاب در ایران به همت آقایان کامیار فراهانی فرد و رضا قاسمیان لنگرودی ترجمه شده و در اختیار فارسی زبانان قرار گرفته است.

        آقای پریچر اولین کسی بود که تئوری امواج الیوت را به شیوه نسبتا ساده تری در مقایسه با تحلیل گران پیش از خود ارائه کرد. حتی می توان ادعا کرد نحوه ارائه اش نسبت به افرادی که پس از وی این مبحث را ارائه کردند نیز ساده تر است. دسته بندی منظم و قابل درکش از امواج الیوت مرجعی برای تمامی مولفین و تحلیل گران پس از اوست.

        ما در مبحث امواج الیوت دو روش اصلی متفاوت داریم :

1.    روش آقای رابرت پریچر (که بیشتر در راستای مطالبی است که آقای الیوت ارائه کرده بود.)

2.    روش آقای گلن نیلی (که تحت عنوان نئو ویو (Neo Wave) شناخته شده است.)

       البته روش های دیگری نیز برای نگاه به امواج الیوت وجود دارند مثلا روشی که حامد مصدقیان از آن بهره گیری می کنند و از هیچ یک از دو روش ذکر شده پیروی نمی کند. علت اینکه نیازمند نوع نگاه دیگری به این مبحث هستیم این است که هیچ یک از این دو روش نگاه معاملاتی به بازار ندارند و معامله گران نیازمند نگاهی ساده تر به بازار و مبحث امواج الیوت هستند.

موج های الیوت در بازار سرمایه

تصویر 1: نمونه ای از موج الیوت – حامد مصدقیان

چرا این کتاب بهترین مرجع در مبحث امواج الیوت است؟

       در بین کتاب هایی که درباره مبحث امواج الیوت به زبان فارسی نوشته شده اند، هیچ کدام نتوانسته اند مفاهیم را به کاملی و در عین حال سادگی این کتاب بیان کنند. منابع بسیاری هستند که نسبت به این کتاب حجم بیشتری دارند اما مطلب بیشتری ارائه نکرده اند، لذا چنانچه قصد درک هرچه بهتر تئوری امواج الیوت را دارید، خواندن کتاب تحلیل موج های الیوت در بازار سرمایه را توصیه می کنیم. البته در نظر داشته باشید که درک این کتاب پیش از آشنایی ابتدایی با امواج الیوت کار بسیار دشواری است و مطالعه کتاب در کنار یک دوره خوب نتیجه به مراتب بهتری دارد.

      دانشجویان دوره سرمایه گذار برتر به خواندن لیستی از کتاب های کمکی توصیه می شوند که کتاب رابرت پریچر یکی از آن هاست. مطالعه کتاب پس از آشنایی اولیه با تئوری امواج الیوت به معامله گران و تحلیل گران کمک می کند درک بهتری از جزئیات و ریزه کاری ها داشته باشد و بازار را به مراتب منظم تر ببیند.

آنچه لازم است در مورد این کتاب بدانیم

      آقای رابرت پریچر یک تحلیل گر بود و کار یک تحلیل گر پیش بینی آینده قیمت هاست. لازمه این کار درک تقریبا صد در صدی بازار است که تحلیل گر را وادار به بررسی سناریوهای بسیاری می کند. این در حالیست که برای یک معامله گر درک سه یا نهایتا چهار نوع  اصلاح کفایت می کند و حالات دیگر را به راحتی کنار می گذارد.

1.نقاط ضعف کتاب:       

         رابرت پریچر در کتاب تحلیل موج های الیوت در بازار سرمایه سیزده مدل ساختار اصلاحی را بررسی می کند که تک تک آنها اسم و مشخصات مخصوص به خود را دارند و هر کدام به صورت گسترده مورد بحث قرار می گیرند. بسیاری از افرادی که این کتاب را مطالعه می کنند دفعات اول درک درستی از مطالب ارائه شده ندارند و این امر کاملا طبیعی است. از این رو لازم است کتاب را چندین بار مطالعه کنید و داشتن اطلاعاتی درباره امواج الیوت، به شما کمک می کند درک بهتری نسبت به موضوع پیدا کنید.

        یکی دیگر از نقاط ضعف این کتاب نوع نامگذاری و نمادگذاری های آن است. شما در این کتاب با اسامی نظیر سوپر سیکل، سیکل، درجه اصلی، موج متوسط و … مواجه می شوید که رابرت پریچر تاکید دارد این اسامی بسیار مهم هستند و خوب است بدانید که دانستن آن ها اصلا و ابدا مهم نیست، چرا که حتی شرکت های بزرگ سرمایه گذاری نیز از یک تحلیل گر انتظار ارائه تحلیل با چنین اسامی دهان پرکُن را ندارند و کیفیت تحلیل به مراتب اهمیت بیشتری دارد.

       پس به خاطر داشته باشید نگاه آقای پریچر به این اسامی نگاهی وسواس گونه است که توصیه می کنیم از این نگاه به شدت بپرهیزید چرا که چشم شما را از جزئیات ارزشمند و نکات حائز اهمیت دور خواهد کرد. کتاب شامل نکات کم اهمیت و چه بسا بی اهمیتی است که در کنار مسائل بسیار مهم آمده اند و مطالعه کتاب را سخت می کنند، اما اگر حوصله به خرج داده آن را چندین بار بخوانید و مطالب مهم را از غیرمهم تمیز دهید، خواهید دید که پس از مطالعه آن بازار تا چه اندازه منظم تر و واضح تر است.

2. نقاط قوت کتاب:

         ساختارهایی که به ویژه در مورد موج پنج الیوت ارائه شده و الگوهایی که برای شناسایی پهنه ها معرفی شده اند ساختارهایی بسیار کارآمد هستند که چنانچه از قبل بدانید به دنبال چه می گردید بهره گیری شما از مطالب را به مراتب افزایش خواهد داد و کتاب را معدنی از دُر و جواهر خواهید یافت. پیشنهاد می شود این کتاب را در کنار هر دوره ای که می گذرانید بخوانید. به جای مطالعه بدون برنامه ریزی و بی قاعده ی مطالب در اینترنت و کتابهای گوناگون نگاهی ساختارمند و قانونمند به تحلیل تکنیکال داشته باشید که یکی از گام های اساسی در این مسیر مطالعه دقیق این کتاب است.

        بسیار مهم است که مطالعه بار اول این کتاب (لازم است این کتاب را چندین بار بخوانید!!!)، به صورت روزنامه وار و صرفا جهت آشنایی با مباحث ارائه شده باشد. پیشنهاد می کنیم طی هفته پیش رو یک بار این کتاب را سریع و روزنامه وار بخوانید. هفته آینده کتاب داینامیک تریدینگ آقای رابرت ماینر معرفی خواهد شد که لازم است عمیق خوانده شود. خواهیم دید که با مطالعه آن درک مطالب این کتاب و تحلیل امواج الیوت برایتان آسان تر خواهد شد.

       کلید درک عمیق و بهره گیری از کتاب هایی که در آینده معرفی خواهند شد مطالعه این کتاب است، ضمن اینکه همزمان با مطالعه کتاب های بعدی، زمانی که متوجه شدید به دنبال چه می گردید، می توانید به تحلیل موج های الیوت در بازار سرمایه رجوع کنید و آنچه لازم دارید را مجددا بخوانید و نکته برداری کنید.

 

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا

4 دیدگاه برای “معرفی کتاب تحلیل موج های الیوت در بازار سرمایه

  1. اشتراک‌ها: معرفی هفتگی کتاب | کتاب داینامیک تریدینگ اثر رابرت ماینر - حامد مصدقیان

  2. علی اشرف بختیار گفته:

    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت استاد عزیز
    به جز کتابی که درباره امواج الیوت معرفی فرمودید آیا کتاب مفید دیگه ای در این زمینه وجود داره که ازش کمک گرفت ؟2-3 مرتبه کتاب رو خوندم ولی همچنان برخی مطالب ثقیل هستن
    از راهنمایی جنابعالی یک دنیا سپاسگزارم

    • حامد مصدقیان گفته:

      سلام. کتاب های زیادی در این حوزه هست ولی اونایی که من خوندم، تازه باعث شد گیج تر بشم. بنظر من بهترینش همین کتاب هست.

دیدگاهتان را بنویسید