کتاب رکن سوم بازار نیما آزادی

معرفی کتاب رکن سوم بازار

()

بخش قابل توجهی از روز یک معامله گر باید به ارتقا سطح دانش و مهارتش در تحلیل آینده قیمت ها اختصاص پیدا کند و بهترین راه برای ارتقا مهارت، مطالعه و تمرین بسیار است. این هفته به معرفی دومین اثر آقای نیما آزادی، “رکن سوم بازار” می پردازیم.

مشخصات کتاب

عنوان کتاب

رکن سوم بازار

عنوان اصلی

رکن سوم بازار

مولف

محمد شعبانی (نیما آزادی)

مترجمان

ــ

ناشر

دانش پژوهان جوان

زبان

فارسی

شابک

9786005230857

رده‌بندی دیویی:

512.7

از رکن سوم بازار چه می آموزیم؟

فعالان بازارهای بورسی برای تحلیل سهام به سه پرسش میلیون دلاری پاسخ می دهند که عبارتند از:

1. در چه روندی هستیم؟

2. در چه موجی هستیم؟

3. پایان موج کجاست؟

در این کتاب، آقای نیما آزادی به طریقی کاملا کاربردی و قابل درک توضیح می دهد، چگونه پایان موج را چه به لحاظ قیمتی و چه از نظر زمانی پیدا کنیم.

نکات حائز اهمیت در هنگام مطالعه کتاب:

1. مبحث تحلیل زمانی مناسب همه معامله گران نیست:

یک معامله گر همواره در تلاش است ذهن خود را آرام نگاه دارد. از این رو به دنبال ساده ترین و کارآمدترین جعبه ابزار معاملاتی می گردد؛ تکنیک هایی که در اکثر مواقع آینده بازار را به درستی پیش بینی می کنند و نه فقط بعضی اوقات. اگر شما معامله گر بازار بورس تهران هستید و طی ماه های آینده قصد فعالیت در بازارهای جهانی نظیر فارکس یا رمزارزها را ندارید پیشنهاد می کنیم فصل سوم این کتاب که به بررسی تحلیل زمانی پرداخته است را به طور کلی کنار بگذارید.

 اگر چه نویسنده کتاب “رکن سوم بازار” معتقد است تحلیل زمانی در بازار بورس تهران نیز به درستی پاسخ می دهد؛ اما تجربه ثابت کرده است این پاسخگویی درست بسیار کمتر از آن است که ارزش افزودن آن به جعبه ابزار معاملاتی را داشته باشد و بدون این ابزار، معامله گر معاملات به مراتب ساده تر و قابل اعتمادتری خواهد داشت.

چه کسانی باید مبحث تحلیل زمانی را بخوانند؟

به همان میزان که توصیه به نخواندن فصل سوم کتاب “رکن سوم بازار” به معامله گران بازار بورس تهران داریم، به معامله گران بازارهای جهانی توصیه می کنیم این فصل را با دقت بخوانند و زمان کافی برای تمرین و تکرار آن بگذارند.

2. درک مفاهیم به مراتب مهم تر از حفظ کردن اعداد و ارقام است:

به یاد داشته باشید که هنگام مطالعه هر کتابی، همواره با اطلاعاتی مواجه می شوید که در وحله اول بسیار جذاب و بعضا کاربردی به نظر می رسند؛ اما لازم است بدانید اگر برای ورودی های مغزمان فیلترگذاری نکنیم و سعی در به خاطر سپاری کلیه اطلاعات داشته باشیم در عمل امکان بهره گیری درست و بجای آنها را نخواهیم داشت. هرچه  دانسته های یک معامله گر کمتر و در عوض عمیق تر باشد معاملات موفق تری خواهد داشت.

در مبحث فیبوناچی های قیمتی کتاب “رکن سوم بازار” اطلاعاتی در اختیار خواننده قرار گرفته است، که یک معامله گر نیازی به حفظ کردن آن ها ندارد. برای مثال یکی از اطلاعات آماری که آقای نیما آزادی به آن اشاره کرده اند بدین شرح است:اگر اصلاح عمیق باشد، جنبش بعد از آن احتمالا کوتاه تر از جنبش قبلی است؛ برای مثال چنانچه عدد اصلاح 78.6% باشد ممکن است جنبش بعد از آن 127.2% باشد. این مساله معمولا در مورد موج 4 الیوت صادق است اما درباره موج 2 به کرات با عکس این حالت مواجه می شویم.

در چه شرایطی منتظر جنبش کوتاه باشیم؟

از این رو پیشنهاد می شود تنها، زمانی که شرایط الیوت صادق است، این مفهوم را به کار گیرید و هیچ گونه وسواسی برای از بر شدن اعداد به خرج ندهید و از روی آنها روزنامه وار رد شوید. آنچه در عمل نیازمند صرف زمان و دقت بسیار می باشد فیبوناچی ها و نواحی مستعد برگشت است که نویسنده آن ها را به خوبی توضیح داده و کمک شایان توجهی به معامله گر می کند.

در فصل های سوم، چهارم و پنجم درباره ترکیب برخی تکنیک ها و بازخوانی رفتار خریداران و فروشندگان اطلاعات بسیار ارزشمندی ذکر شده که راهنمای معامله گران در مسیر بهبود معاملاتشان است و لازم است با دقت خوانده شوند.

رکن سوم بازار پیشنیاز چه کتاب هایی است؟

داینامیک تریدینگ

مبحث تحلیل زمانی در کتاب “رکن سوم بازار” بسیار ساده و قابل فهم مورد بررسی قرار گرفته است و به کسانی که قصد فعالیت در بازار جهانی دارند، اکیدا توصیه می کنیم برای شروع یادگیری، بهره گیری از فیبوناچی های زمانی را به دقت بخوانند. در هفته های آتی قصد معرفی کتاب داینامیک تریدینگ را داریم که یکی دیگر از منابع مفید و کاربردی جهت یادگیری فیبوناچی های قیمتی می باشد و از آنجا که این مبحث در آن کتاب در سطح پیشرفته بررسی شده است توصیه می شود این کتاب را پیش از مطالعه آن خوانده باشید تا درک و بهره گیری از آموزش های ارائه شده در کتاب داینامیک تریدینگ به مراتب برای شما ساده تر باشد.

واگرایی ها

رکن سوم بازار” نه تنها پیش نیاز مطالعه داینامیک تریدینگ است بلکه یکی از پیشنیازهای کتاب واگرایی ها است که هفته آینده به معرفی آن خواهیم پرداخت. واگرایی ها، کتاب سوم آقای نیما آزادی، یکی از منابع تحلیل بازار سرمایه است که مطالعه آن برای معامله گران ضروری است و تا به اینجا تمامی کتاب ها به منظور معرفی آن، معرفی شده اند. از آن جا که در واگرایی ها بارها به دوئل با روند و “رکن سوم بازار” ارجاع داده شده است حتما تا هفته آینده کتاب این هفته را مطالعه نمایید تا امکان بهره گیری از سومین اثر آقای نیما آزادی را داشته باشید.

همواره به خاطر داشته  باشید هنگامی که مطالب و نکاتی را از کتاب ها و دوره های آموزشی می آموزیم، تنها بخش کوچکی از مسیر معامله گری را با موفقیت طی کرده ایم و  زمانی می توانیم در این مسیر ماندگار شویم که با تمرین تکنیک ها و بک تست زدن، آموخته ها را به مهارت تبدیل کنیم.

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا

دیدگاهتان را بنویسید

آیکون تیکت پشتیبانی