کتاب واگرایی ها نیما آزادی

معرفی کتاب واگرایی ها

()

     مهم ترین مسئولیت یک معامله گر ارتقاء دانش و مهارتش در بازار سرمایه است و می توان گفت مطالعه و تمرین بهترین و سریع ترین راه برای رسیدن به این هدف است. در همین راستا هر هفته کتابی را معرفی می کنیم و این هفته با معرفی سومین کتاب آقای نیما آزادی، کتاب “واگرایی ها” در خدمت شما هستیم.

مشخصات کتاب

عنوان کتاب

واگرایی ها

عنوان اصلی

واگرایی ها

مولف

محمد شعبانی (نیما آزادی)

مترجمان

ــ

ناشر

دانش پژوهان جوان

زبان

فارسی

شابک

9786002880260

رده‌بندی دیویی:

332.632

روش پیشنهادی ما برای خواندن این کتاب

می توان ادعا کرد این کتاب، بهترین اثر آقای نیما آزادی است و برخلاف کتاب های قبلی که در معرفی آنها بخش هایی را تحت عنوان حذفیات ذکر می کردیم، توصیه می کنیم این کتاب را واو به واو بخوانید و هیچ نکته ای را از قلم نیاندازید. و البته که تنها به خواندن آن کفایت نکنید و تلاش کنید مطالب، با تکرار و تمرین بسیار ملکه ذهنتان شود.

آقای نیما آزادی نگاه بسیار اصولی به مبحث “واگرایی ها” دارد که خیلی خوب آن را در این کتاب توضیح داده است. برخلاف دو اثر قبلی ایشان “دوئل با روند” و “رکن سوم بازار” که اندکی گنگ نوشته شده بودند، در این کتاب توانسته است تجربیات شخصی اش را به سادگی انتقال دهد.

نکاتی در خصوص مطالعه کتاب “واگرایی ها”

  • در متن کتاب، نویسنده به این نکته اشاره داشته است که “واگرایی می تواند نشان پایان روند باشد”. این جمله بهتر است به این شکل بیان شود که “واگرایی نشان از ضعف موج است.” زمانی که موج ضعیف می شود، روند هم می تواند عوض شود. واگرایی ذاتا نشان از ضعف موج است؛ اگر بیش از حد به این ابزار بها بدهیم، نمی توانیم به درستی از آن بهره گیری کنیم. چرا که سبب می شود هر کجا در بازار واگرایی مشاهده کردیم منتظر پایان روند باشیم و بارها با عکس این موضوع مواجه شویم.
  • در کتاب “واگرایی ها” سه مدل تنظیمات “اندیکاتور MACD” آورده شده است : تنظیمات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت. در تنظیمات کوتاه مدت “اندیکاتور MACD“، مدل پیشنهادی نویسنده اعداد (6،13،1) است؛ بر حسب تجربه، توصیه می شود اعداد (6،13،4) انتخاب شود، تا به نتایج مطلوب تری دست پیدا کنید.

پیش نیاز های کتاب واگریی ها

در این کتاب بارها به مطالب ارائه شده در کتاب های “دوئل با روند” و “رکن سوم بازار” ارجاع داده شده است، لذا مطالعه این اثر به عنوان یک کتاب مستقل ممکن است، موجب سر درگمی خواننده شود. از این رو دو کتاب “دوئل با روند” و “رکن سوم بازار” را به عنوان پیش نیاز های مطالعه این اثر معرفی می کنیم.

هسته مرکزی معاملات در استراتژی که تیم ما از آن بهره گیری می کند، واگرایی است. یکی از علل بهره گیری از این مفهوم و ابزار نکاتی است که در این کتاب مطرح شده است و بک تست ها موثر بودن آن ها را تایید کرده است. 

مطالعه و تسلط بر مباحث کتاب هایی که دراین بخش معرفی می شوند (بخصوص در زمانی که فعالیت در بازار معاملات کشورمان توصیه نمی شود.) بستر ارتقاء آگاهی و مهارت در انجام معاملات را فراهم می آورد. کتاب بهترین دوست ما است؛ مخصوصا در بازار سرمایه، که معاملات پرسود یکی از نتایج بهره گیری از آن است.

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا

2 دیدگاه برای “معرفی کتاب واگرایی ها

  1. user-1712917812 گفته:

    سلام و عرض ادب
    موافقم
    کتاب بسیار مفیدی هست، چهار بار این کتاب روخوندم ومثال های خوب و آموزنده ای دارد.
    با توجه به اینکه مطالعه داشتید، آیا درست است که بگوییم هر روندی برای تغییر نیاز به واگرایی داید؟

    • حامد مصدقیان گفته:

      سلام. نه
      روند برای تغییر الزاما نیاز به واگرایی ندارد ولی در بیشتر مواقع در هنگام تغییر روند شاهد واگرایی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید