استراتژیست از نیما آزادی (استراتژی)

معرفی کتاب استراتژیست

()

چنانچه هفته های گذشته نیز با ما در بخش معرفی کتاب همراه بوده باشید، اطلاع دارید که در دو هفته اخیر با معرفی دو کتاب آقای رابرت ماینر، “داینامیک تریدینگ” و “بهترین استراتژی های معاملاتی با بیشترین احتمال موفقیت” در خدمت شما بزرگواران بوده ایم، که کتاب های نسبتا قطور و زمانبری هستند و برای درک استراتژی بسیار مفیدند؛ همچنین “واگرایی ها” که پیش از کتاب های آقای ماینر به نقد و بررسی آن پرداخته بودیم نیز نیازمند صرف زمان قابل توجهی جهت درک و تکرار و تمرین بود؛ به همین سبب این هفته تصمیم داریم به معرفی کتاب “استراتژیست” بپردازیم که توصیه به نخواندن آن داریم.

مشخصات کتاب

عنوان کتاب

استراتژیست

عنوان اصلی

استراتژیست

مولف

محمد شعبانی (نیما آزادی)

مترجمان

ــ

ناشر

دانش پژوهان جوان

زبان

فارسی

شابک

9786002881236

رده‌بندی دیویی:

332.6

معرفی کتاب هشتم : استراتژیست

توجه: پیش از معرفی کتاب لازم است اشاره کنیم کتاب هایی که جهت نخواندن، در این بخش معرفی می شوند صرفا نظر شخصی حامد مصدقیان است و تصمیم نهایی جهت خواندن یا نخواندن کتاب با شماست.

این هفته به معرفی چهارمین اثر آقای نیما آزادی، “استراتژیست“، خواهیم پرداخت. همانطور که می دانید در هفته های گذشته به معرفی سه اثر قبلی ایشان “دوئل با روند“، “رکن سوم بازار” و “واگرایی ها” پرداخته ایم. و توضیح دادیم که چرا باید خوانده شوند و تا چه میزان مطالعه آن ها یاری دهنده معامله گر در مسیر معامله گری است. برخلاف سه کتاب پیشین، این کتاب آنگونه که باید و شاید به تعریف استراتژی که هدف آن است، نرسیده و حتی به آن نزدیک هم نشده است.

چرا نباید کتاب استراتژیست را بخوانیم؟

1. درک و طراحی استراتژی به درستی بیان نشده است.

نویسنده هدف از تالیف “استراتژیست” را درک یک استراتژی معاملاتی، چگونگی طراحی آن و پارامترهایی که لازم است، در زمان تعریف آن لحاظ شود، تعریف کرده، اما متاسفانه به درستی به آن نپرداخته است. در کتاب از استراتژی های مختلفی نام برده شده که هیچ اطلاعاتی در رابطه با چیستی آنها ارائه نشده است و خواننده مبتدی را به شدت کنجکاو می کند. مزایایی برای هر استراتژی ذکر شده، که با توجه به اینکه خود استراتژی بیان نشده است، نه برای معامله گر تازه کار و نه برای معامله گر مجرب مفید واقع می شود؛ چرا که معامله گر تازه کار با استراتژی آشنایی ندارد؛ لذا متوجه نخواهد شد مزایای نامبرده از چه نظر مزیت به حساب می آیند و معامله گر مجربی که با استراتژی آشناست، بدون شک با مزایای آن نیز آشنایی دارد، از این رو اطلاعات جدیدی دریافت نخواهد کرد.

2. پراکنده گویی و عدم انسجام مطالب

یکی دیگر از ضعف های “استراتژیست“، پراکنده گویی و عدم انسجام کافی مطالب است. از آنجا که نویسنده این اثر آقای نیما آزادی، یکی از تحلیل گران موفق بازارهای سرمایه هستند. با توجه به معاملات موفقی که ایشان داشته اند و معامله گران موفقی که تربیت کرده اند، بر همه روشن است که با مفهوم استراتژی کاملا آشنا هستند، پس نمی توان گفت نویسنده دانش کافی بر مبحث ارائه شده در این کتاب نداشته، بلکه احتمالا مشکل این است که ایشان تلاش کرده اند، تمامی علم و دانش خود را در قالب یک اثر در اختیار علاقمندان قرار دهند. از این رو بدون آنکه متوجه این موضوع باشند، در دریای علم خود گم شده و به درستی نتوانسته اند هیچ یک از مباحث ارائه شده را کامل و کاربردی بیان کنند.

متاسفانه عدم انسجام و ناقص گویی حتی در مطالب دسته بندی شده نیز به چشم می خورد؛ برای مثال زمانی  که به پارامترهای یک استراتژی اشاره می شود تنها سه مورد بیان شده است:

1) درصد موفقیت معاملات

2) ضریب جذابیت معاملات موفق

3) تعداد سیگنال های تولیدی

حال آنکه مورد چهارم، تاب آوری زنجیره زیان، که بسیار حیاتی است از قلم افتاده است. تاب آوری زنجیره زیان رابطه مستقیمی با مدیریت ریسک دارد از این رو استراتژی به شدت به تعریف آن نیازمند است. این مطلب در کتاب های قبلی آقای نیما آزادی نیز ذکر نشده و لذا نمی توان گفت نویسنده فرض را بر آن گذاشته که خواننده با این مفهوم پیش از این آشنا شده است.

شاید اگر نویسنده تلاش کرده بود تنها یک استراتژی را به طور کامل معرفی کرده و مورد نقد و بررسی قرار دهد، این کتاب می توانست به مراتب موثرتر واقع شود. 

امیدواریم در سال جدید با مطالعه کتاب هایی که شما را چه در زمینه معامله گری و چه ابعاد دیگر زندگی تان به درستی راهنمایی می کنند در مسیر موفقیت سریعتر رو به جلو حرکت کنید.

 

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا

دیدگاهتان را بنویسید

آیکون تیکت پشتیبانی